با توجه به نوسانات بازار قبل از خرید از قیمت و موجودی کالا اطمینان حاصل نمایید.

رست قهوه  [رست قهوه به چه معناست] + انواع رست قهوه

حتما تاکنون در زمان خرید دانه‌های قهوه با انواع رست قهوه موجود در بازار روبرو شده‌ و برای انتخاب مناسب‌ترین گزینه دچار سردرگمی شده‌اید. میزان برشته کردن قهوه روی طعم و مزه نوشیدنی تاثیر زیادی دارد، بنابراین رست‌های مختلفی وجود دارند که پاسخگویی ذائقه طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان هستند. در این مطلب از قهوه پخش به شما یاد می‌دهیم که رست کردن قهوه یعنی چه؟، همچنین در ادامه شما را با انواع برشته کردن قهوه آشنا می‌کنیم. اگر شما نیز جزو علاقه‌مندان به عطر و طعم قهوه هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در صورتی که قصد خرید آسیاب قهوه را دارید، می توانید برای اطلاع از مشخصات و قیمت آسیاب قهوه با مشاورین مجرب قهوه پخش تماس بگیرید.

رست قهوه  [رست قهوه به چه معناست] + انواع رست قهوه

رست قهوه یعنی چه؟

به کل پروسه برشته کردن یا بو دادن قهوه رست (Roast) گفته می‌شود که موضوعی قابل توجه در هنگام خرید قهوه است. برشته کردن دانه‌های قهوه مرحله‌ای مهم در درست کردن نوشیدنی‌های بر پایه قهوه است که روی عطر و طعم آن‌ها تاثیرگذار است. در واقع لذتی که از نوشیدن یک فنجان قهوه تجربه می‌کند، در نتیجه دقت کردن در فرآیند رست کردن دانه‌های قهوه است. دانه‌های قهوه موجود درون میوه قهوه سبز و خام هستند که در اثر برشته کاری به رنگ قهوه‌ای در می‌آیند. البته علاوه بر بو دادن مناسب دانه‌ها، محل رشد درختان قهوه و نوع دانه‌های قهوه نیز در کیفیت، عطر و طعم نوشیدنی نیز موثر هستند. لازم به ذکر است که با رست کردن بیشتر دانه‌های قهوه طعم و عطر محل کشت کاهش یافته و بر طعم و عطر حاصل از برشته کاری قهوه افزوده می‌شود. باید پروسه بو دادن دانه‌ها را به درستی انجام دهید، یعنی هنگامی که رایحه قهوه به طور کامل به مشام رسید و رنگ دانه‌ها به طور یکنواخت تغییر کرد، روند رست کردن را متوقف کنید، در نتیجه دو فاکتور درجه رست و زمان بسیار مهم هستند که دقت به این دو عامل حاصل کار را کاملا متفاوت می‌سازد. عامل مهم دیگر در زمان بو دادن قهوه توجه به محل سکونت مصرف‌کنندگان نهایی نوشیدنی است، برای مثال ساکنین غرب آمریکا تمایل به نوشیدن قهوه با درجه رست تیره‌تری در مقایسه با ساکنین شرقی این کشور دارند، همچنین اروپاییان طعم قهوه‌هایی با دانه‌های رست دارک را بیشتر می‌پسندند. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات کامل درباره عرضه قهوه به کانال فروش عمده قهوه مراجعه نمایید.

رست قهوه یعنی چه؟

انواع رست قهوه

به طور کلی دانه‌ها در اثر رست شدن به 4 دسته لایت، دارک، مدیوم دارک و دارک تقسیم می‌شوند. البته در برخی از کشورها مانند آمریکا انواع رست قهوه به گروه‌های کوچکتری از این موارد نیز دسته‌بندی می‌شود. هر یک از این گروه‌ها بر اساس رنگ دانه‌های قهوه تعریف می‌شوند که با دمای داخلی آن‌ها قابل تعیین هستند.

انواع رست قهوه


رست لایت چیست؟

رنگ قهوه‌ای روشن اولین ویژگی رست لایت به شمار می‌رود که این رنگ به دلیل استفاده از حرارت کمتر برای برشته کردن دانه‌ها به‌دست می‌آید. دمای رست قهوه مورد استفاده در رست لایت بین 180 تا 205 درجه سانتی‌گراد است. رست لایت نسبت به رست تیره میزان کافئین بیشتری دارد و طعم ملایم‌تری را در دهان به وجود می‌آورد، همچنین میزان اسیدی بودن دانه‌های قهوه در این روش در بالاترین حد خود قرار دارد و اثری از روغن و چربی روی سطح دانه‌ها مشاهده نمی‌شود. برخی دیگر از اسامی بکار رفته برای روش

  • رست لایت یا روشن عبارتند از:
  • رست سیتی (City)
  • لایت سیتی (Light City)
  • هاف سیتی (Half City)
  • رست دارچینی (Cinnamon)
  • بلوند (Blonde)
  • نیو انگلند (New England)

 رست لایت چیست؟

رست دارک چیست؟

یکی از ویژگی‌های ظاهری قابل توجه رست قهوه دارک رنگ منحصربه‌فرد آن است که به قهوه‌ای کاملا تیره و مایل به سیاه گرایش دارد، همچنین قهوه‌هایی با رست تیره بسیار چرب و روغنی هستند و میزان اسیدی بودن در این رست کم و میزان تلخی آن زیاد است. برای این‌که دانه‌های قهوه به این میزان برشته شوند، باید آن‌ها را با حرارت حدود 240 الی 250 درجه سانتی‌گراد حرارت داد، بنابراین دانه‌ها برای رسیدن به این دمای داخلی باید مدت زمان بیشتری تفت داده شوند. در این شرایط باید دقت کنید که دانه‌های قهوه به دمای 254 درجه سانتی‌گراد نرسند، زیرا در این صورت طعمی ذغالی و تلخی ناخوشایندی را به خود می‌گیرند. رست تیره به دلیل داشتن طعمی قوی همراه با نت‌های اسپایسی برای تهیه قهوه اسپرسو، کاپوچینو، آمریکانو، لاته و نوشیدنی‌های مشابه بکار می‌رود. برخی از اسامی این رست عبارتند از:

  • رست فرانسوی
  • رست ایتالیایی
  • رست اسپانیایی
  • رست کانتینِنتال (Continental)
  • رست نیو اورلِئان (New Orleans)
  • رست های (High)

رست دارک چیست؟


رست مدیوم دارک چیست؟

رنگ دانه‌های قهوه در رست مدیوم دارک به رنگ قهوه‌ای پررنگ درمی‌آید، همچنین سطح دانه‌های قهوه در این روش نسبتا چرب است. لازم به ذکر است که در هنگام برشته کردن قهوه در رست متوسط تیره باید دقت بیشتری داشته باشید، زیرا دما در این روش برشته کاری نسبت به سایر روش‌های رست محدودیت بالایی دارد. در واقع دما برای بو دادن قهوه برای رست مدیوم دارک نباید از 225 تا 230 درجه سانتی‌گراد فراتر رود. نوشیدنی‌هایی که با استفاده از قهوه برشته شده به میزان متوسط تیره تهیه می‌شوند، در ژاپن بسیار محبوب هستند. دلیل این محبوبیت به زمانی که قهوه برای اولین بار به این کشور وارد شد، برمی‌گردد. در آن زمان قهوه‌های وارد شده به ژاپن کیفیت پایینی داشتند، به همین دلیل افرادی که وظیفه برشته کردن دانه‌های قهوه را برعهده داشتند، برای کسب عطر و طعم بیشتر از قهوه مجبور به بو دادن آن‌ها در دمای بیشتر بودند، از این رو آن‌ها از رست مدیوم دارک برای این منظور استفاده می‌کردند. هنگامی که قهوه با این درجه از رست برشته می‌شود، میزان تلخی از اسیدیته بودن آن بیشتر است. سایر اسامی این رست به شرح زیر است:

  • رست فول- سیتی (Full- City)
  • رست فول سیتی پلاس (Full City Plus)
  • رست وین (Vienna)

 رست مدیوم دارک چیست؟

رست مدیوم چیست؟

رنگ دانه‌های قهوه در اثر رست مدیوم یا متوسط به رنگ قهوه‌ای ملایم تغییر پیدا می‌کند، در نتیجه میزان اسیدی بودن و تلخی قهوه در این روش در حالت متعادل قرار می‌گیرد. در فرآیند برشته کردن مدیوم روغن قهوه به میزانی از سیتوپلاسم جدا می‌شود که سطح دانه قهوه روغنی نگردد، بدین ترتیب رست‌های متوسط مانند رست‌های تیره چرب و مانند رست‌های روشن خشک نیستند.
برای برشته کردن قهوه به اندازه متوسط، دانه‌ها را در معرض درجه حرارت 210 الی 220 درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند. این نوع رست قهوه بسیار مورد علاقه مردم آمریکا است، به همین دلیل به این روش امریکن رست نیز گفته می‌شود. اسامی دیگر این رست عبارت است از:

  • رست سیتی پلاس (City Plus)
  • رست آمریکایی
  • رست صبحانه (Breakfast)
  • رست معمولی (Regular)

این مطلب برای شما عزیران تهیه شده است تا با انواع رست قهوه و در کل با معنا رست قهوه آشنا شوید. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری کسب کنید، با کارشناسان قهوه پخش در ارتباط باشید. قهوه پخش ارائه دهنده بهترین قهوه های رست شده است.

نوشتن دیدگاه

در صورت مشاوره خرید یا هرگونه سوال با ما تماس بگیرید
شنبه تا چهارشنبه از 9صبح تا 18عصر 09134269864